Makléři MakléřůmDelegování práce posílí vaše podnikání

Delegování práce posílí vaše podnikání

Čas je – stejně jako ropa nebo zlato – jen další zdroj. Každý ho máme omezené množství. Pojďte se společně naučit, jak s ním neplýtvat a využívat ho co nejefektivněji a nejhospodárněji.

Co je to delegování a proč ho začít co nejdříve používat?

V obecné rovině delegování spočívá ve svěření části povinností někomu jinému – podřízenému zaměstnanci nebo externímu spolupracovníkovi, který danou činnost vykoná rychleji, levněji nebo kvalitněji než vy. Správným delegováním povinností získáte více času na důležité věci, více práce za kratší čas a lepší výsledky. Michal Pohludka ve své knize Jak zvládnou práci manažera píše: “Delegování je klíčem k úspěchu, ke zvládnutí vašeho nabitého kalendáře a klíčem k tomu, abyste měli čas na důležité aktivity, kterými byste se měli zabývat.” Nespornou výhodou je, že vaše práce bude díky dalším osobám obohacená jinými nápady a přístupy.

 

Neomezujte svůj úspěch!

Internetový server www.mindtools.com uveřejnil ve svém článku s názvem “Successful Delegation – Using the Power of Other People’s Help” myšlenku, že pokud pracujete sami na sebe – a dokonce i když pracujete neskutečně tvrdě – máte vždy jen omezené množství času, které můžete práci věnovat. Vždy zvládnete udělat jen omezené množství úkolů. Stejně tak dokážete odbavit jen omezené množství klientů. Pokud jste ale v tom, co děláte, opravdu dobří, bude poptávka po vašich službách daleko větší než to, co reálně můžete zvládnout. Co v této situaci dělat? Buď se s spokojíte s tím, co máte a dál se nebude vaše kariéra rozvíjet, nebo se naučíte svou práci delegovat a váš úspěch nebude omezen.

 

Jak o delegování přemýšlím já?

Delegování práce je pro mě jedním ze základních pilířů efektivity. Není nic horšího, než se “zasekat” v mikromanagementu, což vás za chvíli pohltí a díky tomu vám nezbývá čas na důležitější věci vašeho podnikání.

Abyste mohli správně delegovat, je nejdříve třeba analyzovat svou práci a zamyslet se nad tím, jakou dílčí část toho, co právě teď děláte, můžete delegovat na někoho jiného a co naopak delegovat nemůžete, neboť daná činnost vyžaduje vaši osobní účast. Pro tuto jednoduchou analýzu mi slouží následující čtyři pravidla, které jsem si sám pro sebe postupně vytvořil:

 

Čtyři pravidla delegování:

Pravidlo 80 %

Deleguji činnosti, u kterých stačí, když výsledek práce bude vykonán na 80 %. Že tomu nerozumíte? Ukážu vám to na příkladu. Třeba takový přepis elektrické energie, který je nedílnou součástí každého obchodního případu. Tuto činnost s radostí deleguji na svou virtuální asistentku. Proč? Protože mě tato drobná administrativa, vyplňování formulářů, opisování čísel, nedej bože osobní návštěva Pražské elektrárenské vážně nebaví. Pokud činnost deleguji, zbyde mi volný čas na důležitější věci – prohlídky, schůzku s klientem, tvorbu obsahového marketingu nebo na svůj osobní život, kamarády, rodinu, sport.

Co se stane, když asistentka ve formuláři zapomene vyplnit číslo zákaznického účtu? PRE elektřinu nepřevede a vyzve nás k doplnění údajů. Chyba se může stát, jsme jenom lidé, ale není to nic, co by se nedalo rychle napravit. Na tom, zda elektřina bude převedena dnes nebo za týden nezáleží, neboť se převod uskuteční se stavem elektroměru, který jsme zaznamenali při předávání bytu. Tohle je pro mě těch 80 %. 80 % znamená, že je v úkolu prostor pro drobnou chybu, aniž by tím utrpěla celková kvalita odvedené služby nebo moje realitní reputace.

Nedokážu si ale představit, že bych byl kdy schopen na někoho delegovat náběrovou schůzku. Považuji se za profesionála a tahle aktivita zkrátka musí být odvedena na 100 %. Tady si nemůžu dovolit udělat chybu. Pokud bych poslal na náběrovou schůzku nezkušeného kolegu nebo svou asistentku, mohlo by se to negativně podepsat na mé realitní pověsti. Nic pod 100 % není v tomto případě dostačující.

 

Činnost, kterou někdo jiný udělá kvalitněji

Jsou činnosti, které mě neskutečně baví. Jednou z nich je focení. Už jako malý kluk jsem běhal po zahradě a fotil vše, co se dalo. Doteď se považuji za dobrého fotografa, ale nemovitosti svých klientů bych se neodvážil vyfotit sám. Proč? Jde mi totiž o maximální kvalitu. Pokud si k sobě přizvu profesionálního fotografa, dosáhneme lepšího výsledku – lepších fotek. Lepší fotky se pak rovnají rychlejšímu prodeji za vyšší cenu. Jsem realitní makléř. Nejsem fotograf ani právník, ani asistentka, ani programátor, natož pak grafik. Proto focení nemovitostí, tvorbu videa, webů a grafických materiálů deleguji na externí spolupracovníky – profesionály ve svém oboru, kteří danou činnost vykonají kvalitněji a dokonce i rychleji než já. Tím mi pomohou docílit kvality realitní služby na profesionální úrovni.

Podívejte se na můj poslední projekt – prodej rodinného domu v Hovorčovicích www.vilaHovorcovice.cz . Domníváte se snad, že kdybych si fotky, webovou grafiku, dispoziční plány, brožuru nebo dokonce texty tvořil sám, dosáhl bych takové kvality? Ani náhodou, tohle je výsledek přesně 10 osob (programátor, dva grafici, fotograf, videokameraman s dronem, copywriterka, homestagerka, architektka, konzultant na UX design, konzultant na SEO), na které jsem dílčí úkoly delegoval a díky tomu dosáhl takového výsledku.

 

Činnost, kterou někdo jiný udělá rychleji

Tento bod úzce souvisí s předchozím. Když někdo zvládne vykonat stejný úkol v kratším čase než já, nejenže bude práce levnější, ale já se navíc místo toho mohu věnovat jiným, důležitějším činnostem a tím generovat vyšší zisk pro sebe i své firmy.

 

Činnost, kterou někdo jiný udělá levněji

Pokud přemýšlíte jako opravdový realitní podnikatel, nemáte v hlavě nic jiného než maximalizaci svého zisku. A to buď díky vyšší ceně za vaše služby, nebo snížením nákladů. Já se snažím o obojí. Hledám externí spolupracovníky, kteří při stejné kvalitě výsledku udělají delegovanou činnost levněji, než bych to zvládnul já sám nebo můj současný dodavatel. Většina mých externích spolupracovníků jsou lidé na juniorských pozicích, převážně studenti vysokých škol (architektka, právník, programátor, grafik, fotograf apod.), kteří si díky své nízké praxi a probíhajícímu studiu nedokáží říkat o hodinovou sazbu přes 1 000 Kč, ale vykonají pro mě daný úkol za hodinovou sazbu nepřevyšující 150 Kč. K tomu, abyste dokázali správně určit, zda danou činnost delegovat, protože ji někdo udělá levněji než vy, se neobejdete bez dvou informací:

  1. jakou časovou jednotku trvá úkol udělat

  2. jaká je moje hodinová sazba

Tomu, jak správně určit svoji hodinovou sazbu a díky tomu umět správně delegovat, věnuji nemalou část svého živého školení Sebeřízení, sebemotivace a efektivita práce úspěšného realitního makléře.

Važte si svého času

Delegování je boj. Já vím. Při delegování všichni trpíme pocitem nenahraditelnosti, domníváme se, že jen my sami dokážeme udělat danou věc pořádně. Nechceme se pustit toho, co tak dobře umíme a co nás tak strašně baví. Bojíme se selhání, máme nedůvěru v externí spolupracovníky, nedokážeme správně definovat zadání, neustále nejsme z výsledkem odvedené práce spokojeni…

Pokud se ale naučíte těchto strachů zbavit a zaměříte se na delegování činnosti, které mohou byt vykonány na 80 %, nebo které někdo jiný zvládne udělat kvalitněji, rychleji nebo levněji, než vy sami, věřte mi, že vaše realitní podnikání poroste!

Poslední rada k tomuto tématu: Soustřeďte se na výsledky práce, ne na způsob provedení.

 

Přeji vám hodně štěstí a trpělivosti při učení se delegovat!

 

~ Martin

Chcete podobné články najít přímo ve svém e-mailu?

Každou středu nový realitní článek, nebo video. Přidejte se k více než 256 odběratelům.

Formulář se odesílá, počkejte prosím...

Souhlasíte? Nesouhlasíte? Nebojte se rozvířit diskuzi...